Learning Outcomes Vs. Assessment ဆက်စပ်မှု
Dr. Kyu Kyu Swe, DTVE
Assignments နှင့် exams တွေဟာ learning outcomes တွေမှာဖော်ပြထားတဲ့ ရှိရမယ့် knowledge and skills တွေနဲ့ ကိုက်ညီမှုရှိတဲ့ စစ်ဆေးမှုမျိုးဖြစ်ရပါမယ်။ learning outcome ကောင်းတစ်ခုဟာ assignment or exam မေးခွန်းတစ်ခုအဖြစ်သို့လွယ်ကူစွာ အသွင်ပြောင်းနိုင်ရပါမယ်။ စစ်ဆေးအကဲဖြတ်တဲ့ နည်းလမ်းနဲ့ learning outcome ကိုက်ညီအောင်လုပ် ဖို ့ရာကတော့ assignment or exam မေးခွန်း တွေမှာကျောင်းသားတွေသိရှိနားလည်ရမယ့် knowledge and skills ခက်ခဲမှုအဆင့်အတန်းကိုဖော်ပြတဲ့ ကြိယာ (verbs) တွေနဲ့ကိုက်ညီအောင်စစ်ဆေးပေးရန်ဖြစ်ပါတယ်။
ဥပမာ historical event တစ်ခုကိုဘယ်လောက်ပြန်မှတ်မိသလဲသိဖို့မေးချင်တာဆိုရင် multiple choice or short answer မေးခွန်းမျိုးမေးပီးစစ်ဆေးနိုင်ပါတယ်။ policy models အမျိုးမျိုးကို သုံးသပ်ပြခိုင်းတဲ့မေးခွန်းမျိုးဆိုရင်တော့ debate or written essay ပြုလုပ်ခြင်းမျိုးနဲ့ စစ်ဆေးနိုင်ပါတယ်။ အချုပ်အားဖြင့် course design ဆွဲတဲ့အခါ နဲ ့ ဖြန် ့ဝေသင်ကြားတဲ့အခါမှာ assessment နဲ့ learning outcomes တွေကို ဘယ်လိုရည်ရွယ်ချက်( learning outcomes )အတွက် ဘယ်လိုစစ်ဆေးမုှ(assessment) ပြုလုပ်မယ်ဆိုတာကို လိုက်ဖက်ညီအောင် တွဲဖက်စုစည်းပြုစု ထား ရမှာဖြစ်ပါတယ်။
Example Expected Student Learning Outcomes
The program’s Student Learning Outcomes are aligned with ABET EAC outcomes. These are stated as:
an ability to analyze and model physical systems or components using (apply knowledge of) mathematics (including multi variable calculus and differential equations), basic science and engineering.
an ability to design and conduct experiments, as well as to analyze and interpret data.
an ability to design and realize a physical system, component, or process to meet desired needs within realistic constraints such as economic, environmental, social, political, ethical, health and safety, manufacturability, and sustainability.
an ability to function on multidisciplinary teams.
an ability to identify, formulate, and solve engineering problems.
an understanding of professional and ethical responsibility.
an ability to communicate effectively.
the broad education necessary to understand the impact of engineering solutions in a global, economic, environmental, and societal context.
a recognition of the need for, and an ability to engage in life-long learning.
a knowledge of contemporary issues.
an ability to use the techniques, skills, and modern engineering tools necessary for engineering practice.
Graduates will be able to work professionally in the area of thermal systems.
Graduates will be able to work professionally in the area of mechanical systems.
ဒီဥပမာကိုနမူနာထားပီး မိမိရေးဆွဲရမည့် ဘာသာရပ်တစ်ခုချင်းအတွက် Learning Outcomes တွေကို Assessment Method နှင့်တွဲဖက်ပြုစုနိုင်ပါသည်။
(reference: “Developing Learning Outcomes, A Guide for University of Toronto Faculty”)